BuzzerBeater Forums

BB Nederland > Vreugdemuur 9

Vreugdemuur 9

Set priority
Show messages by
From: Tesse

This Post:
11
324501.33 in reply to 324501.31
Date: 10/13/2025 2:50:01 PM
Cruesli
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
539539
Second Team:
The Milk
Mooi inderdaad zo met eigen talenten gedaan. Mijn ervaring is ook echt dat je eigen kern trainen werkt. Mijn kampioenschappen waren in beide gevallen met een topspeler die zelf opgeleid was en in het NT een starter was (Elderson en later Roodenburgh)

Crunchy! If you eat fast enough
This Post:
11
324501.34 in reply to 324501.31
Date: 10/13/2025 4:57:27 PM
Talentinho
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
483483
Second Team:
De Grote Spelers
Als jij je team bij elkaar houdt haal je wel de KO-fase van B3. Veel succes gewenst!

This Post:
22
324501.35 in reply to 324501.34
Date: 10/14/2025 8:57:53 AM
The Smarties
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
2929
Dank voor de succes wensen. Maar daar zit hem dan ook gelijk het probleem. Het is voor mij financieel niet haalbaar om de selectie het gehele seizoen bij elkaar te houden. Ik denk dat dat voornamelijk komt door het vrijwel direct starten met trainees voor NT bij het oprichten van de franchise (toch het leukste imo). Dat je dan nog veel moet investeren in stadion, faciliteiten, personeel etc. (in plaats van andersom, eerst alles op de rit en dan starten met trainen)
Op het moment dat mijn trainees dan zo ver zijn om mee te doen voor de nationale titel (samen met gerichte aankopen), zit ik financieel nog niet waar ik zou willen om echt een lange run mee te kunnen doen. Het valt me daarnaast ook tegen hoeveel je aan inkomsten genereert wanneer je succesvol bent (beker is dan misschien financieel nog het aantrekkelijkste om succesvol te zijn). De nationale titel levert eigenlijk niets extra op (behalve de kaartverkoop inkomsten, geloof dat bij game 3 de stadioninkomsten wordt verhoogd tot max. 400k voor de winnaar?) Maar als je geen playoffs meer speelt, heb je ook geen salariskosten die week, dus die inkomsten kan je eigenlijk ook wegstrepen als voordeel. (denk dat het zelfs financieel voordeliger is om geen salaris te betalen dan inkomsten uit stadion te krijgen)
ik ben nog in afwachting wat dit met de opbrengsten van fan artikelen gaat doen nu ik kampioen ben geworden, maar verwacht daar ook geen extreme verschuivingen door.

Voordeel is wel dat ik nu weet hoe het in te richten voor een eventueel volgende run met nieuwe trainees. Waarbij ik de investeringen niet meer of in ieder geval een heel stuk minder hoef te maken.

We gaan kijken wat we er van kunnen maken. Ik heb al een plan gemaakt, maar of dat haalbaar is, zal moeten blijken. Ik ga dus wel proberen zo competitief mogelijk in B3 te zijn, maar wel binnen de financiële mogelijkheden.

En @maupster! Dank voor de felicitaties!

This Post:
11
324501.36 in reply to 324501.35
Date: 10/14/2025 10:15:28 AM
Woodbridge Wreckers
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
14331433
Ik begrijp je zorgen over de financiën, en denk ook dat het best beperkt is hoe lucratief het is om zo'n hoog salaris te hanteren om te kunnen winnen. Volgens mij is het inderdaad het algemene beeld dat winnen je geld kost, en je dus een spaarpot moet hebben om het vol te houden, maar dat het niet duurzaam is. De inkomsten uit B3 zijn ook geen vetpot, zeker omdat je wedstrijden moet winnen om 50k binnen te halen en je moet plaatsen voor de knockout voor het hogere prijzengeld, maar je extra salariskosten zijn een stuk hoger ook al zou je elke week winnen.

Volgens mij is het belangrijker dat je goede merchandise hebt (actieve NT'ers, die heb je) en efficiente spelers qua salaris (zoals Cow). Dan is het prijzengeld uit de beker en B3 wat extra zakgeld, maar zeker geen structurele financiering van je team.

Maar je stadion is inmiddels toch wel compleet? Hooguit een nieuw arena design voor wat extra inkomsten?

This Post:
00
324501.37 in reply to 324501.36
Date: 10/14/2025 10:46:17 AM
The Smarties
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
2929
Klopt inderdaad hoor. De investeringen zijn voor mij inmiddels al voor het grootste gedeelte gedaan (kan altijd meer!). Dus een volgende keer zal ik er ongetwijfeld financieel er een stuk beter voorstaan. Het is natuurlijk ook zo dat je het moet doen, met hoe het nu eenmaal is.

Maar het schuurt ergens wel, al is dat ook wel de uitdaging natuurlijk (en dat je niet altijd dezelfde teams aan de top houdt, ik snap het ergens ook wel hoor), dat het financieel beter is om elk seizoen te degraderen/promoveren dan je te handhaven in de hoogste competitie, of zelfs meedoen of winnen van de hoogste competitie. Daar had wat mij betreft ook best een redelijke beloning tegenover mogen staan. (even los van de fan inkomsten door vele winsten of verliezen in 1 seizoen)
Het gaat me dan ook niet zo zeer om mijn eigen situatie, dat was meer als voorbeeld hoe het in mijn geval gelopen is, maar meer dat presteren of willen presteren op het hoogste niveau, niet tot weinig loont (wat in het echte leven natuurlijk wel het geval is).

Maar inmiddels dat ook alweer los gelaten, want het is zoals het is en daar moet je mee om zien te gaan en kijken hoe je die mogelijkheden optimaal kan benutten (iets waar Cow inderdaad in uitblinkt naar mijn mening).
Alleen loop ik nog niet zo heel lang mee in dit wereldje en kom ik dus elke keer weer nieuwe dingen tegen die mij opvallen om daar vervolgens mee om te moeten gaan. (ik dacht minimaal 1milj winst te krijgen bij het binnen halen van het kampioenschap, aangezien promotie zonder kampioenschap ook al (ik geloof) 750k oplevert*)

* Even opgezocht, ik kreeg voor promotie van divisie 3 naar 2 zonder kampioenschap 750k. En van divisie 2 naar DBA zelfs 1.5milj voor promotie zonder kampioenschap.

Last edited by Smartie at 10/14/2025 11:00:34 AM

This Post:
11
324501.38 in reply to 324501.37
Date: 10/15/2025 3:05:39 AM
Cruesli
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
539539
Second Team:
The Milk
Ik denk dat het erom draait het speelveld gelijkwaardig en spannend te houden. Als je de winnaar veel geld gaat geven krijgt die een voorsprong op de rest voor het volgende seizoen terwijl die er waarschijnlijk al het beste voor staat. Het winnen zelf is de beloning en het seizoen erna zal je weer de uitdaging aangaan tegen de competitiegenoten.

Bij promotie ligt dat anders omdat je daar juist begint met een achterstand en een boost nodig hebt om aan te sluiten.

Maar ik heb zelf dus ook altijd in jouw situatie gezeten waar ik zonder grote bankrekening van seizoen tot seizoen dingen in balans houdt. Je hebt mensen die beter en met meer geduld plannen en eerste een geldvoorraad opbouwen om langer boven hun budget uit te kunnen geven, maar ik denk dat de meeste mensen in de DBA dit niet hebben.

From: Smartie

This Post:
00
324501.39 in reply to 324501.38
Date: 10/15/2025 10:21:58 AM
The Smarties
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
2929
Ja, ik denk ook dat het is om niet altijd dezelfde teams aan de top te hebben en houden. Ik snap het daarom ook wel, maar toch was er wel enige teleurstelling, ondanks de historische prestatie.
Ik ben alleen bang dat als ik geduld moet opbrengen en sparen zonder echt iets toe te voegen in dit spel, het dan ook snel afgelopen zal zijn. Dat lijkt me, voor mij, niet vol te houden om dan maar altijd in te loggen. De motivatie en zin in dit spelletje zal dan snel verdwijnen ben ik bang.
Ik hoop daarom ook dat, wanneer het moment daar is dat ik niet competitief meer kan zijn in DBA, wat natuurlijk gaat gebeuren (waarschijnlijk al sneller dan gehoopt), ik weer een tweede paar (of meer) spelers kan trainen voor het NT.
Ik snap daarom ook wel de managers van de teams die kort succes hebben gehad en er daarna vrij snel mee zijn gestopt (ik heb zelf die gedachte inmiddels ook al wel gehad namelijk afgelopen dagen). Toch een beetje het gevoel hebben van het spelletje uitgespeeld te hebben en weer opnieuw te moeten beginnen.
Zou mooi zijn, als ze daar nog iets op kunnen bedenken, al zou ik zelf ook niet zo snel weten hoe je dat probleem zou kunnen tackelen.

This Post:
00
324501.40 in reply to 324501.39
Date: 10/15/2025 10:33:21 AM
South Dragons
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
502502
Second Team:
South Dragons II
Je kan je kandidaat stellen voor een nationaal team. Leuke uitdaging. Verkiezing loopt nu

This Post:
00
324501.41 in reply to 324501.39
Date: 10/15/2025 10:51:33 AM
Woodbridge Wreckers
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
14331433
Nationaal team geeft inderdaad een extra dimensie, en als je de B3 winnen las doel stelt kan je ook nog wel even vooruit hoor ;)

This Post:
00
324501.42 in reply to 324501.41
Date: 10/16/2025 6:15:36 AM
The Smarties
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
2929
Misschien in de toekomst dan toch maar eens kijken voor een nationaal team. Thanks voor het advies. Voor nu 'voel' ik me daar nog niet klaar voor (ook door mijn eigen tijd komende periode tot aan de kerst met drukte op werk, zitten midden in een overname).

Heeft supporter overigens nog toegevoegde waarde aan ´het plezier´ in het spel?
De voordelen die ik zo snel kan vinden van supporter zit hem voornamelijk in de extra informatie en mogelijkheden (zoals bijv. met verkopen, langere tijd op de TL). Maar ook dat je kan deelnemen aan prive competities bijvoorbeeld (leeft het bijvoorbeeld erg in de prive competitie die is opgericht met NL deelnemers?)

En een tweede team (utopia), ik zie dat bij veel NL-ers met supporter, zij ook een tweede team onderhouden. Is dat nog aan te raden om wellicht wat extra dimensie te geven in het spel?

(misschien zitten we niet meer in het juiste topic op dit forum, maar gezien de voorgaande reacties toch maar even hier gelaten. Om het toch nog even on-topic te houden: B3 dit seizoen met 3 NL deelnemers!)

This Post:
11
324501.43 in reply to 324501.42
Date: 10/16/2025 7:03:46 AM
Cruesli
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
539539
Second Team:
The Milk
Ik zou supporter zeker eens proberen. Voor mij is het met de tijd die ik in het spel stop het financieel zeker waard. Grappig genoeg is het niet een specifieke functie of voordeel dat ik als reden heb, maar dat voor mij de hele spelervaring met gezichten, rugnummers, hall of fame, etc. zo gewend is met supporter dat voor mij het anders te "kaal" voelt.

Verder haal ik zelf veel voldoening uit altijd strijden om op het hoogste niveau te spelen. Daar is het meeste uitdaging qua competitie en mijn team daar houden door verschillende fases van trainees en veteranen heen geeft ook weer een dimensie aan het spel. Ik heb nu 52 seizoenen op het hoogste niveau gevolgd door 3pk met 50 en Ru met 46. Ik zou absoluut beter kunnen doen met kampioenschappen (2) maar ook meestrijden geeft mij plezier.

Advertisement