BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Basket EM

Basket EM

Set priority
Show messages by
This Post:
00
247060.19 in reply to 247060.2
Date: 9/9/2013 3:30:40 PM
Overall Posts Rated:
00

Att herrarna är inte lika vassa som Damerna Beror på att det finns andra NBA spelare
i de andra lagen och att Sverige inte är en stor basket nation tex Kroatien eller Spanien.

Eller Vad tror du ?

From: Talker

This Post:
00
247060.20 in reply to 247060.11
Date: 9/9/2013 3:35:53 PM
Overall Posts Rated:
00
Det hr du rätt i om man kunde spela basket på en bra spelare då hade Tyskarna Vunnit skit lätt men tyvärr har de bara Nowitski och tyvärr blev jag sjuk så jag hr inte kunnat se matcherna så är han med i Tyskland landslag?

From: Talker

This Post:
00
247060.21 in reply to 247060.11
Date: 9/9/2013 3:40:33 PM
Overall Posts Rated:
00
Jerebko hanfår ju ingen spel tid I NBA det är skrämmande att se om man se på förra säsongens statik.
Vist vinsten i mot Ryssland var kul men man måste spela med jävlar anamma då hr man försökt.

men vad tycker du om deras utlåtande i tidningen Massambas och Jeffrey Taylors om att det var missnöje i truppen i mellan spelarna.

From: Jokehim

This Post:
00
247060.22 in reply to 247060.21
Date: 9/9/2013 4:59:33 PM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Jerebko gav i alla fall inget sympatiskt intryck. Verkade överskatta sin förmåga å det grövsta. Min bedömning är att han efter Jeffery Taylor var den bästa i det svenska laget men han själv verkar tro att han var 10 ggr bättre än alla andra än Jeffery Taylor och sånt spel visade han i alla fall inte upp.

This Post:
00
247060.23 in reply to 247060.22
Date: 9/9/2013 5:18:14 PM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
207207
Man måste se det lite i den omgivning de vuxit upp i också. Både Taylor och Jerebko har amerikanska farsor, och där är det mer viktigt att visa självförtroende oavsett hur man presterar.. rätt vanligt bland spelare i NBA också, och för en del är det ett framgångsrecept. Sen tycker jag Jerebko verkar vara mer "amerikansk" till sättet än Taylor också.
Mest roligt har ändå varit att se Ludvig Håkansson. Visst han är svag i försvar men i övrigt tar han ju ofta rätt beslut och potentialen är ju minst MVP... :)

From: Rosen

This Post:
00
247060.24 in reply to 247060.23
Date: 9/10/2013 6:02:57 AM
Overall Posts Rated:
7373
Ludde blir nog grym! Bra längd.. å ändå snabb... bra skott. Vägde lite lätt ibland, men han ska väl på med 7-8 kg muskler innan man ser hur bra han är. Hade ju en riktigt läcker passning igår när han vart tripplad å skickade en stenhård pass till nån under korgen.

Det e väl inget Amerikanskt med att vara divig, dålig förlorare å allmänt osympatisk`? Att skylla på alla andra när man torskar, att typ "sucka" när nån missar ett skott, gester, skaka på huvudet osv när nån blir av med bollen eller så... Nåt läge jag minns va det han själv som kastade bort bolen, men nån i Sverige tog tillbaka den å sköt en trea som missades, då vare värsta gesten som " fan vilket dåligt skott, hallå, jag va helt ren" å det e precis det som kommer fram när han säger "Man kan inte vinna med bara två spelare" å sånt...

Jokehim nailar det perfekt. Han överskattar sig nåt enormt. Han är bäst ellelr näst bäst i laget, sen kommer ingen, visst... så är det... men det är väl ingen jävla överraskning för honom? Intervjun efter Turkiet-matchen liksom.... vad fan håller han på med?

Men ska man göra nån jämförelse så är väl Jerebko lite Foppa-tjurig 20-åriga Foppa alltså... alal hockeyspelare som kommer till NHL lär sig ju jävligt snabbt att vara artiga när de pratar med journalister eller blir intervjuade efter match...

Taylor verkar mer vara "jag vet att jag är bäst här, å så har det oftast varit, därför kan jag kosta på mig att vara en skön snubbe också"

Kan inte tänka mig att "laget" stör sig så mycket på Taylor mer än "genom guilt by association" om han hänger för mycket med Jerebko...

Kanske nån lackar lite på att han tar för mycket skott, men han skapar ju oftast helt ok lägen åt sig själv.

Jerebko däremot antar jag att det är en hel del som är rätt trötta på.

Massamba som jag sågat hela turneringen va förövrigt riktigt bra igår när han slutade skjuta massa dåliga skott.

Tycker det va en riktigt skön avslutning på turneringen å nog fan får vi se fler EM-slutspel. Många spelare med potential att bli bättre.

This Post:
00
247060.25 in reply to 247060.19
Date: 9/10/2013 8:23:51 AM
Overall Posts Rated:
3434
Tror det finns minst lika många dominanta spelare bland motståndarna i dambasket. När det gäller Sveriges damer så har vi helt enkelt fått en gyllene generation. Tänker inte bara på systrarna Eldebrink utan även på Farhiya Abdi som inte var med då WNBA säsongen precis börjat. Sen kommer det flera lovande spelare under ifrån.

Det har varit riktigt kul att se både dam och herr EM i sommar. Måste säga att jag är lite besviken på herrsidan. Inte bara resultatet i EM, utan allt runt.

Är ingen stor fan av svensk seriebasket så jag har inte järnkoll på alla spelare. Maråker känner jag dock till och han borde varit given i startfemman om han inte tackat nej... Likaså Mike Palm på C som bara måste vara ett 100 gånger bättre alternativ till Kjellbom och Massamba. Båda två såg ut som förväxta bäbisar. Noll atletisism, dålig motorik. Passar när de har helt öppna skott 2 meter från korgen. Ett beteende jag bara sett i knattebasket där mindre bra spelare med dåligt självförtroende passar alfahannarna istället för att lägga i gratispoäng.

Sist men inte minst tackade Marcus Eriksson nej. Klubbkompis till Ludde Håkansson och minst lika lovande. Här snackar vi om Sveriges bästa skott utifrån.
Allt detta samt några flera (Carl Engblom) efter vad jag läst, är rätt tunga avbräck. Funkar inte med 3 starters som tackar nej. Finns fan inte i andra idrotter och jag kan för allt i världen inte förstå varför man inte skulle vilja vara med i ett historiskt första EM, på jag vet inte hur många år.

Last edited by Christality at 9/10/2013 8:25:45 AM

This Post:
00
247060.26 in reply to 247060.25
Date: 9/10/2013 8:37:28 AM
Pipa Warriors
SBBL
Overall Posts Rated:
8686
Second Team:
Pipa Organics
Inte speciellt insatt , varför tackade Maråker/Palm/Eriksson nej?

Last edited by Seppukusaint at 9/10/2013 8:37:52 AM

This Post:
00
247060.27 in reply to 247060.25
Date: 9/10/2013 8:58:28 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Undrar likt Seppu varför spelarna tackade nej. Speciellt för de yngre måste ju basket-EM vara ett riktigt bra ställe att göra reklam för sig själv så även om man av andra skäl tycker det bara är jobbigt att kasta in en turnering i försäsongsträning (eller vilken lam ursäkt man kan ha) så känns det ju konstigt.

This Post:
00
247060.28 in reply to 247060.25
Date: 9/10/2013 9:11:33 AM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
207207
Maråker och Carl Engblom var väl skadade? Engblom har väl en lång knäskada eller nåt sånt, därav inte med i truppen.
Mike Palm har jag bara sett nån gång men jag kan inte se hur det kunnat bli värre än Kjellbom och Massamba, som båda borde förpassas ut ur landslaget fort, storlek eller inte. Flera possessions där finländarna postar upp sin SF (halvamerikan, minns inte vad han hette) mot Kjellbom som blir totalt ägd trots massivt längdövertag. Om man inte har honom inne för försvar under korgarna, inte för returer, inte för att han är följsam/bra hjälpförsvar, inte för inställningen/lagpeppandet och inte för skottblock.... vad tillför han då? Mid-range skott? Visst det kan jag köpa och han visade att han har bra touch på såna skott men han tackade nej till lika många helt öppna skott.

Ok nu var jag negativ, de har gjort det bra som kom till EM och det var många som visade positiva saker också, Gaddefors, Erik Rush mfl... Men det är nånting djupt störande när man är 2.13 lång och tar 1 retur på 3 quarters.. och det pga av bollen faller i huvudet på honom :)

Vi skulle grävt upp John Rosendahl istället från var han nu håller hus och satt honom på C.

This Post:
00
247060.29 in reply to 247060.26
Date: 9/10/2013 9:23:25 AM
Overall Posts Rated:
3434
Jag vet inte riktigt. Tyvärr får ju inte basket i närheten av lika mycket mediautrymme som andra sporter så att dessa tackat nej har jag fått läsa mig till på andra platser.
Detta är det lilla jag fått fram:

Maråker - Vet ingen anledning. Bara läste att Brad Dean som kommenterade uttåget ur EM med att han var besviken på att vissa tackat nej. Där ibland nämndes Maråker som hade varit en given starter.

Marcus Eriksson - Skulle byta klubb..... Det har ju aldrig hänt förut att en spelare byter klubb precis före/efter en landslagsturnering. Hade det varit till NBA och dom börjat dra igång lite rookie camps och sådant, då skulle jag köpa det.

Mike Palm - Tydligen inte första gången han tackat nej. Enligt vad jag kunde läsa mig till hade han ett sidoprojekt han höll på med. Undrar om man hade fått flera chanser i fotbollslandslaget om man tackat nej till EM/VM pga ett sidoprojekt?

Carl Engblom - Är inte 100% säker på om han var skadad, tackade nej eller ens var kallad. Det lilla jag vet om honom så verkar det underligt att han inte skulle slå sig in i den första bruttotrupp som togs ut om han nu var hel och ville spela. Inte direkt mördande konkurrens under korgen i Sverige.

Advertisement