BuzzerBeater Forums

BB Nederland > [LA] Vertaalfouten / -suggesties

[LA] Vertaalfouten / -suggesties

Set priority
Show messages by
This Post:
00
16450.1
Date: 02/18/2008 10:36:47
Overall Posts Rated:
506506
Hee allemaal,

Zoals je ziet is de Nederlandse vertaling gereleased.
Deze topic is ervoor om die vertaling te verbeteren.
Je kan hier al je fouten en suggesties melden.

We zullen alle suggesties etc in overwezig nemen en de fouten natuurlijk meteen verbeteren.

Ik hoop dat we zo een wat groter publiek kunnen aantrekken voor BB-Nederland en dat veel mensen de vertaling gaan gebruiken.

Cheers!

PS. Een bekende fout is dat er "seioensgemiddelde" staat onderaan de spelerspagina, we kunnen echter zo snel de goede tag niet meer vinden, komt goed ;)


Last edited by BB-Patrick at 02/18/2008 18:24:17

This Post:
00
16450.2 in reply to 16450.1
Date: 02/18/2008 12:46:36
Overall Posts Rated:
00
Ten eerste erg goed werk. Heel verstandig om veel basketbal termen niet te vertalen.

Ik heb een paar aanmerkingen/tips/vragen;

-Waarom wel inside blijven gebruiken (zoals bij inside schot) en outside wel vertalen naar verre (zoals bij verre verdediging)? Ik zou gewoon inside en outside beide niet vertalen. Ik vind verre zeker niet slecht gevonden, maar nog steeds raar klinken.

-Verder bij de skills vind ik 'drijven' een hele rare vertaling. Gebruikt iemand deze term wel eens?? Ook hier zou ik gewoon de Engelse term (driving) houden. De skill 'Rebounds' zou je daarentegen wel kunnen vertalen naar 'Rebounden'.

-Verder vind ik 'Voorpagina' niet echt passend. In Hattrick is het 'Overzicht' dit vind ik een betere optie.

-Waarom bij de links 'Je spelers' en 'competitiestanden' gebruiken en op de voorpagina 'roster' en 'rangschikking'. Ik zou zeggen kies voor beide 1optie. Ik zou voor 'roster' gaan omdat ik 'je spelers' niet erg goed vind voor de andere vind ik beide mogelijkheden kunnen.

-Bij nieuws staat nog als kop 'News'

Dit is het voorlopig.

Ik heb nog niet de regels doorgelezen en een aantal andere lappen tekst. Maar ik ben niet echt een grammaticaal wonder, dus dat kan beter iemand anders doen.



Last edited by snoep de hond at 02/18/2008 12:53:50

This Post:
00
16450.3 in reply to 16450.2
Date: 02/18/2008 13:50:28
Overall Posts Rated:
3636
Goede opmerking van 'snoep de hond' die ik zeker ondersteun.

Daarnaast een paar woorden om het vertaalteam te bedanken. Ik ga later de hele vertaling doorlezen en zal indien nodig suggesties plaatsen! Nogmaals dank.

This Post:
00
16450.4 in reply to 16450.2
Date: 02/18/2008 18:02:38
Overall Posts Rated:
506506
Ten eerste erg goed werk. Heel verstandig om veel basketbal termen niet te vertalen.

Ja bedankt, dat is onbegonnen werk om daar pakkende Nederlandse termen voor te verzinnen. Daar komt nog bij dat de meeste termen ook gewoon in de Nederlandse basketball sport worden gebruikt.


-Waarom wel inside blijven gebruiken (zoals bij inside schot) en outside wel vertalen naar verre (zoals bij verre verdediging)? Ik zou gewoon inside en outside beide niet vertalen. Ik vind verre zeker niet slecht gevonden, maar nog steeds raar klinken.

We hebben geprobeerd om er toch een zo Nederlands mogelijke vertaling van te maken, al is dat bij basketball sowieso niet makkelijk, wat je al aan de naam van de sport ziet (ball ipv bal). We hebben de term 'outside' dus toch wel geprobeerd te vertalen en ik denk dat dat met Verre redelijk gelukt is. De term 'inside shot' is erg lastig om te vertalen naar een goede korte Nederlandse term, in de matchengine hebben we dit overal vervangen door bijvoorbeeld "hij schiet van onder de basket/ hij schiet van dichtbij" Maar als vaardigheden term is dit erg lastig, dus hebben we inside gehouden, ook al zouden we ook dit het liefst vervangen door een pakkende Nederlandse term.

-Verder bij de skills vind ik 'drijven' een hele rare vertaling. Gebruikt iemand deze term wel eens?? Ook hier zou ik gewoon de Engelse term (driving) houden. De skill 'Rebounds' zou je daarentegen wel kunnen vertalen naar 'Rebounden'.

Ja, Rebounds is er inderdaad even bij in geschoten, veranderd naar Rebounden.
Bij drijven ook weer het verhaal van zo Nederlands mogelijk maken, zelfs vind ik drijven ook een lelijk woord, maar het staat wel gewoon in de dikke Van Dale en het dekt de betekenis wel perfect.

-Verder vind ik 'Voorpagina' niet echt passend. In Hattrick is het 'Overzicht' dit vind ik een betere optie.

Mee eens, veranderd (engelse term hier is zelfs overview)

-Waarom bij de links 'Je spelers' en 'competitiestanden' gebruiken en op de voorpagina 'roster' en 'rangschikking'. Ik zou zeggen kies voor beide 1optie. Ik zou voor 'roster' gaan omdat ik 'je spelers' niet erg goed vind voor de andere vind ik beide mogelijkheden kunnen.

Hier kijk ik nog even naar, als is 'roster' wederom een Engelse term, ik ben toch meer voor de Nederlandse termen, wie weet verzinnen we hier nog wat leuks op. Dat het hetzelfde moet zijn ben ik het mee eens.

-Bij nieuws staat nog als kop 'News'

Vreemd, de tag 'newsheader' is wel gewoon vertaald als nieuws, alleen wordt het niet toegepast, ik ga er even achteraan.


Last edited by BB-Patrick at 02/18/2008 18:02:52

This Post:
00
16450.5 in reply to 16450.4
Date: 02/18/2008 21:06:34
Overall Posts Rated:
00
Bedankt voor je reactie en uitleg. Toch wil ik nog doorgaan op een paar punten en nog een paar dingen aan kaarten.

1.
Ik wil nog een pleidooi houden tegen 'Drijven'. Ik vind het goed dat jullie zoveel mogelijk naar een Nederlands vertaling hebben gezocht. Maar wat ook heel belangrijk is, naar mijn mening, is dat het duidelijk is wat met de term word bedoeld en dat word bij 'Drijven' erg twijfelachtig. "Mijn center drijft slecht?"

Ik zou daarom kiezen voor de Engelse term die duidelijk is en niet voor een Nederlandse term die vraagtekens oproept, maar volgens Van Dale wel de betekenis dekt. Als jullie perse een Nederlandse term willen zoek dan alsjeblieft naar iets anders. Je zou kunnen denken aan 'Passeren'. Dat is kort en krachtig en komt redelijk in de buurt van wat bedoeld word.

2.
Ik wil ook nog iets zeggen over 'Inside / Verre'. Waarom ik vooral daarop tegen ben is weer duidelijkheid. In het Engels is de link heel duidelijk 'Inside / Outside'. Als je het toch wilt vertalen ben ik van mening dat je ze allebei moet vertalen en dan wel zo dat link tussen beide duidelijk blijft. Zoals bijvoorbeeld 'Binnenste Verd.', 'Buitenste Verd.' en 'Schot Binnenin. Als losse termen misschien niet heel sterk, maar door de link worden ze behoorlijk duidelijk.

Daar komt bij de je 'verre verdediging' ook verkeerd kan opvatten door te denken aan verdedigen op afstand (oftewel niet bovenop je man verdedigen, maar iets terug zakken om mogelijk ergens anders tussen te springen) en dit word met de Engelse term niet bedoelt.

3.
Nu ik toch probeer mee te helpen met het bedenken van Nederlandse termen schiet mij ineens 'Spelerslijst' te binnen. Dit zou denk ik een mooie oplossing zijn voor 'Roster'.

4.
'Jump schot' is een beetje raar omdat het half Engels half Nederlands is. Hadden jullie iets tegen 'Sprongschot'? Zou prima kunnen toch?.

5.
Bij de orders staat Reserven dat moet denk ik Reserves of Reservespelers zijn.

6.
Bij de orders staat ook ' Nog te spelen wedstrijden' als vertaling voor ' Remaining Roster'. dit is een foutje denk ik. Meteen maar een voorstel doen; 'Overige Spelers'

7.
Bij orders in het drop-down menu van eerdere wedstrijden staat nog steeds 'at'. Compliment trouwens dat jullie er aan hebben gedacht om de datums te veranderen (7-2-2008 i.p.v. 2/7/2008).

8.
Als laatste nog 'Aanvallende kracht' als vertaling voor 'Offensive Flow. Ik heb tot nu toe meer het idee gehad dat hier 'Samenspel' mee werd bedoeld. Je aanvallende kracht kan namelijk ook heel goed zijn als je 1 sterspeler hebt die alles erin legt, maar je kan dat niet samenspelen noemen.

Zo wat een gezeur. Sorry hoor, maar als ik eenmaal begin blijf ik soms bezig.

Last edited by snoep de hond at 02/18/2008 21:49:09

This Post:
00
16450.6 in reply to 16450.5
Date: 02/19/2008 04:13:21
Overall Posts Rated:
506506
Geen gezeur hoor, zolang alles een goede beargumentatie krijgt is het een suggestie natuurlijk

Passeren vind ik een goede, die zal ik zo veranderen, net als puntje 5,6 en 7.
Jump s(c)hot is wel gewoon een term die in de Nederlandse basketball wereld gebruikt wordt, ik denk dat ik hier Jump Shot van maak.

2) Outside scoring is hier vertaald als Afstandschoten, dat geeft ook niet de door jou gewenste duidelijke tegenstelling van outside/inside of wel? Ik denk er nog even over na hoe ik het verschil tussen inside en verre verdediging duidelijker kan maken, als jullie vinden dat het verwarrend is.
Binnenste en Buitenste vind ik niet echt mooi, daar worden de termen ook erg lang van. Schot Binnenin is wel aardig.

Puntje 8 zit wat in, maar de OF zorgt ervoor dat als die hoog is je veel schoten creeert, daarom is voor aanvallende kracht gekozen. OF is eigenlijk de stat die de mogelijkheid om schoten te creeeren weergeeft. Samenspel is ook wel een leuke, maar die slaat niet genoeg op de aanval, je kan ook op heel veel andere manieren goed samenspel laten zien, door bijvoorbeeld een goede compacte verdediging te hebben. Toch is dat niet wat hier bedoeld wordt.

This Post:
00
16450.7 in reply to 16450.6
Date: 02/19/2008 04:56:24
Overall Posts Rated:
22
Bij sectie economie:

debiet-krediet is volgens mij debet credit?

Bij sectie stadion verbouwing:

mischien handiger om tussen te zetten <ongeveer> ipv het zal nog 1 dag duren?

Beginpagina website:

Laat iedereen zien hoe het spel gespeeld moet worden in BuzzerBeater! Het is een online basketbal management spel, waarin je tegen managers speelt over de gehele wereld.

Bij Bookmarks:
Om het makkelijker te maken voor jou om op de hoogte te blijven van je favoriete spelers, teams of wedstrijden, biedt Buzzbeater je de mogelijkheid om tot 50 favorieten te maken.

Bij Geef Valsspelen aan:

Ik denk dan: Geef valsspelen aan of Geef Valsspelen Aan

Bij competitiestanden:
Maakt mij niet uit maar de onderstaande termen blijven in het engels? Mischien bewust?
Points: 56 doorLodewijk van der Roest
Rebounds: 27 doorBaldo Fornaro
Assists: 17 doorUrsul Pijnse
Blocks: 7 doorAnthony Schutte

Bij Je Profiel:
Pas uw profiel aan. Zonder punt aan het eind?

Bij Clubgeschiedenis:
Geschiedenis van het Team. In seizoen 2, Eagles Wehl Was de verliezend finalist64teams in de beker
In seizoen 2, Marline Forever haalde de halve finale van de playoffs in divisieII.2
In seizoen 3, Marline Forever bereikte de halve finale van de beker
In seizoen 3, Marline Forever Speelde de finale van de playoffs in divisieII.2

Of alles kleine letters of alles in hoofdletters?

Bij Mogelijkheden Supporter:

Chaotisch en mischien niet af?

Bij NT verkiezing:

Verkizingen voor het nationale team van -- Nederland Nederland NT Election Season 3 Resultaten van de verkiezingen voor [electionname]

Bij sectie Landen:

Vierkiezing Nationale Team

Bij sectie Beker:

Nederland Tournament, Seizoen 4: Ronde 3

Is het toernooi of beker mischien beter? Of mischien bewust in het engels?

Bij Nieuws:

News; bewust?

Ik weet het ook niet zeker hoor! Ben nooit een kei geweest in het nederlands. Kijk maar wat je ermee kan. ;p

Verder is ie bruikbaar voor de nederlandstalige liefhebbers. Ga vanvond voor het eerst een match kijken in het nederlands.

yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
This Post:
00
16450.8 in reply to 16450.7
Date: 02/19/2008 12:21:30
Overall Posts Rated:
506506
Bij Je Profiel:
Pas uw profiel aan. Zonder punt aan het eind?


In het engels staat hier ook geen punt.

Ik heb het meeste veranderd, news was al eerder gemeld, dat is een bugje denk ik geen vertaal-foutje, gaan we achteraan.
Het meeste heb ik veranderd, assists en rebounds blijven staan. Hoofdlettertje in de tag van electionname vergeten, hehe.

Supporter komt nog, maar we hadden verwacht dat de tijd tussen aanvraag van release en daadwerkelijke release 2 weken zou zijn, aangezien dat meestal ongeveer de tijdsduur is, bij ons was het echter 1 dag ;).

This Post:
00
16450.9 in reply to 16450.8
Date: 02/19/2008 14:58:17
Overall Posts Rated:
22
Bij de match engine:

Pass gesteeld door...

moet zijn

Pass gestolen door?

yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
This Post:
00
16450.10 in reply to 16450.9
Date: 02/19/2008 15:10:49
Overall Posts Rated:
506506
Whoops, er is er toch nog eentje overgebleven, er waren er meer op die manier hahahaha.
Overwerkte LA's (:P)

This Post:
00
16450.11 in reply to 16450.10
Date: 02/26/2008 11:45:00
Overall Posts Rated:
22
Bij individuele spelers pagina

Seioensgemiddelde

moet zijn

Seizoensgemiddelde

yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."