BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Presentera dig!

Presentera dig!

Set priority
Show messages by
From: Mannen
This Post:
00
121796.1
Date: 12/13/2009 05:46:06
Overall Posts Rated:
7575
Jag hade för mig att vi hade en tråd liknande denna, men hittar inte den så gör ett nytt försök!

Tanken är att alla nya ansikten ska få en chans att presentera sig här, men även att nya lag ska kunna få en bild av vilka proffsen i PRO är och hur de tänker mm.

Så ordet är fritt! Det räcker med "Hej jag är ny här" men blir betydligt roligare om vi även får veta division, placering, framtidsplaner osv. Kanske lägga till Lagets historia, favoritspelare, mm

SBBL
Ciphers (121796.4) LA-Nessaja
Slamdunkers BK (121796.7) sku88an
New Imperial Luminentz (121796.9) Mike "The Dream"

II.2
Lyse Basket (121796.5) Schiaffino

II.3
Badbreath Boys (121796.6) GM-sglinkan

II.4
Åhlströmska BK (121796.2) Aahlstroem
Spångakillarna (121796.3) Mannen

III.2
Knätofs BBK (121796.19) Manon

III.8
Hammurabis Gäng (121796.8) Hammurabi aka Jonas
Jail Breakers (26683) Ib flash

III.9
KSF Srbija Malmö (121796.10) : jacksteel
Skene Outlaws (121796.18) Foetus

Last edited by Mannen at 09/19/2010 12:59:10

/Mannen
This Post:
00
121796.2 in reply to 121796.1
Date: 12/13/2009 06:09:42
Overall Posts Rated:
2727
Åhlströmska BK II.?
Alias i chatten: Aahlstroem

Historia
Säsong 6: Laget hann spela hela en seriematch i III.10 innan serien var över. Vi slutade sist och fick välja först i draften. Tack vare att det fanns så nåra lag fick vi stanna kvar i serien. Det är främst två spelare därifrån som blev otroligt viktiga för laget: Mdingi Lebenthle och Maths Karlsson. En satsning på egna talanger startade.
Säsong 7: Den här säsongen blev raka motsatsen till säsong 6. Vi förlorade bara tre seriematcher under hela säsongen, tyvärr var två av dem finalmatcher. Finalen var mot den stora rivalen Shanklin United. Vi slog dem under seriespelet men i finalen var de klart bättre. Vi gick upp ändå, som Lucky Loser. Återigen gick draften bra, trots att vi valde sist. Oscar Hjertholt är lagets bästa PG och Björn Josefsson avgjorde finalmatch två säsong 10 på egen hand. Laget innehöll fortfarande bara egna talanger.
Säsong 8: Division II.1 here we come! Dock gick det inte så bra som vi hade hoppats på. Vi vann visserligen 8 matcher men blev direkt nedflyttade ändå. Att bara ha ett starkt lagdelsbetyg räcker inte. Vi fick välja som lag nummer 4 i draften och det måste nog ses som den sämsta hittils. Vi fortsatte med egna talanger.
Säsong 9: Nere i trean igen och målet var att gå upp igen. Vi lyckades nästan. Det blev förlust i finalen mot Lodys Angel med 1-2 i matcher. Det var inte så mycket att snacka om egentligen, Lodys var värdiga vinnare. Det var troligen den bästa draften sedan säsong 6 för oss. Vi fick stortalangen Alberto De León och dessutom två talanger som gick att sälja för en del. I alla fall Magnus Eggander.
Säsong 10: För första gången spelade två spelare som inte kommer från ÅBK från början hos oss. Det gjorde skillnad och vi förlorade inte en enda seriematch på hela säsongen. 22-0 i grundserien och sedan kross steg för steg i slutspelet. Draften har inte genomförts ännu, men vi hoppas på någon bra.

From: Mannen

This Post:
00
121796.3 in reply to 121796.1
Date: 12/13/2009 08:46:26
Overall Posts Rated:
7575
Så jag gör ett första försök:

Spångakillarna II.4
Alias i chatten: Mannen

Letade efter en intruduktion av mig själv under säsong 7, istället hittade jag ett citat som ganska väl beskriver hur jag lägger upp träningen för mina spelare: "Jag började träna SG, men sedan kände jag att jag behövde lite bättre PG så det blev någon vecka paassing, men nu är jaag mest inställd på att det ska bli SF av mina lirare.."

Historia:
Säsong 6:
Laget startades under säsong 6 i div III.3 Big 8 där Ciphers (PRO) redan spelade och GBG Air (PRO) anslöt efter halva säsongen. Matcherna blev många och hårda mellan de tre lagen och slutade med att Ciphers tog hem seriesegern men Spångakillarna tog hem slutspelet. Under säsongen tränades huvudsakligen JS.
Säsong 7:
Allt bara rullade på för de Jumpshotstinna guardsen i Spångakillarna och laget tog hem seriesegern i II.4 Great 8 utan en enda förlust mot motståndarna i Great 8. Laget hade dock ingen chans mot de betydligt bättre lagen i Big 8 (Slamdunkers, och Bad Breath tex). Snopen förlust mot Skellefteå i kvarten i slutspelet efter underskattning. Under säsongen upptäckte vi att i div två måste man kunna spela försvar och vi tränade nästan uteslutande OD.
Säsong 8:
Nu riktas nästan all fokus på träningen av Lasse Josefsson med målet att skapa något liknande Christer Ericsson (2593566) bara mycket sämre eftersom potentialen inte är högre än starter. Flera spelare från orginallaget byts ut för att kunna spela försvar även under korgarna. Laget förlorar i kvarten mot rivalerna KFUM A-Torp.
Säsong 9:
Träningen av Lasse Josefsson fortsätter på alla möjliga positioner och resultaten i seriematcherna blir ofta lidande. Laget går dock bra i cupen tills man ställs mot seriekollegan och rivalen KFUM A-torp i kvarten. Laget hamnar på en deprimerande 6:e-plats i serien men lyckas kvala sig kvar genom att slå ut Älvsbacka.
Säsong 10:
Guardsen med Bohby i spetsen fyller 22 och ger plats för nya träningsobjekt. Med Bohby och Lundhman på mer naturliga positioner blir lagets resultat betydligt bättre. Tyvärr (tycker det är väldigt kul) har serien blivit betydligt bättre och laget klarar precis en 3:e plats. I kvarten ställs vi åter mot rivalen KFUM A-Torp som är bättre rustade och tar hem kvarten. Laget tar sig åter till kvartsfinal i cupen där man förlorar mot suveräne Bissy som även tar hem titeln. Lasse Josefsson når sitt cap kring 13k i början av säsongen och träningen börjar ta betydligt längre tid.
Säsong 11:
Mycket är oklart inför säsong 11, eventuellt fortsätter träningen av L.J. för att nå de ca 21k som var planerat men troligare är väl att han roterar ut på sin naturliga plats som SF och ersätts av någon ny talang från draften. Träningen kommer fortsätta med vikt på PF/C.


*Under construction*



Last edited by Mannen at 12/14/2009 12:05:45

/Mannen
This Post:
00
121796.4 in reply to 121796.1
Date: 12/13/2009 09:09:18
Overall Posts Rated:
22
Ciphers PRO A
Alias i chatten: LA-Nessaja.

Historia: Säsong 5:
Ciphers började sin historia som ett basketlag i mitten av säsong 5. Den säsongen togs inte på särskilt stort allvar och inte mycket finns att nämnas från den säsongen. Ciphers lyckades trots sin inaktivitet att ro hem Anders Robertsson i draften, som fortfarande är en av de större namnen i klubben.

Säsong 6: När säsong 6 kom igång gjorde Ciphers likaså efter lite motivation av personen som rekryterade Nessaja till att ta posten som manager. Denna säsong kom att bli en riktigt rolig säsong, med namn som Spångakillarna (Mannen, II.4 inf. S11) och blivande PRO-nykomlingarna GBG Air (som dök upp i mitten av säsongen) (Christality, II.4 under S10) som alla tävlade om titeln. Seriespelet tog vi hem, men vi åkte ut i semifinal efter en tuff match mot Spångakillarna, som även lyckades avancera till division II efter vinst mot Länghem Bulls. Även lag såsom Pistonpanters kom till i spelet, men dessa kom inte att betyda särskilt mycket förrän säsong 7. Draften säsong 6 kom att tillsammans med säsong 8 & 9 bli de värsta.

Säsong 7: Med Spångakillarna i div. II så flöt hela säsongen på utan mycket trubbel. Ciphers - GBG's matcher var som vanligt prestigefyllda, och Pistonpanters började även de komma in i leken, trots det var de inte särskilt starka, och de var inte särskilt taktiskt aktiva, vilket gjorde att de inte sågs som något hot. Efter en relativt enkel säsong för Ciphers som slutade med 19-3 i matcher förlorade Ciphers i semifinal mot GBG Air, vilka efter tre tuffa finalmatcher förlorade mot Pistonpanters, vilka därmed avancerade till div II. GBG Air gick även upp som lucky loser, vilket lämnar mig kvar ensam av de ursprungliga. Draften säsong 7 får ses som den bästa genom tiderna. Tre spelare i just den kull av draftees (från III.3) spelar just nu i U21! Apeldahl (Pistonpanters), Meltti (Ciphers), och Lindberg (GBG Air).

Säsong 8: Efter att ha missat final/avancemang de två säsongerna vi faktiskt försökt var Ciphers nu väldigt taggade på att avancera. Som ett av de bästa (lönemässigt sett) lagen i division III skulle det inte vara särskilt svårt för avancemang. Träningen fokuserades på att göra Meltti (som draftades i säs. 7) till Ciphers nya stjärna. Säsong 8 slutade med 20-2 grundserien. Allting gick bra när det nalkades slutspel, vann finalmatcherna med 2-0 i matcher mot StormWay. Melbius BK dök även upp som hot i serien, dock var de taktiskt sett ensidiga och var inget större problem. Draften gick åt h**v**e.

Säsong 9: Efter många säsonger av hårt slit hade Ciphers äntligen nått division II och därför var prioriteringarna mina att hålla sig kvar i div II till alla pris. Jag måste dock säga att div. II var en besvikelse. Jag gled rakt igenom division II och avslutade seriespelet med 20-2 och avslutade finalserien med 2-0 i matcher mot Ronaldinski. Draften var hemsk.

Säsong 10: Nu spelade Ciphers med de stora namnen man alltid sett upp till och de kände sig allt nervösa. Efter det att den större delen av säsongen spelats så kände sig Ciphers väldigt nervösa, de hade nämligen suttit som fastklistrade i botten under säsongen. Ciphers tar ett krafttag och lyckas precis ta sig till relegering där de fick sätta sig mot de svagare Team Karamizake. Dock var det inte avgjort ännu, eftersom krafttaget hade påverkat lagets enthusiasm vilket påverkade kvaliteten på spelet stort. Dock vinner Ciphers efter 2-1 i matcher och säkrar sin plats i PRO inför nästa säsong. Prioriteringar under säsongen var träning av Meltti, som för övrigt blir intagen i U21, och att hålla sig kvar. Ciphers tar cupen ganska seriöst men åker ut efter ett par rundor mot de tveklöst starkare Oxhill Shufflers.

Säsong 11: Nu när PRO får tillskott av gamla rivalerna GBG Air så måste man visa vem som är starkast, kan ju inte visa sig svag för en Glenn.. Prioriteringarna blir därför att hålla sig kvar i serien till alla pris. Cupen kommer tas ganska seriöst, men serien priorite

Last edited by LA-Nessaja at 12/13/2009 09:17:43

This Post:
00
121796.5 in reply to 121796.4
Date: 12/14/2009 07:25:09
Overall Posts Rated:
11
Lyse Basket Div. II.2
Alias i chatten: Schiaffino

Historia:

Säsong 8:
Spelade två matcher, men i och med att jag knappt börjat så räknades inte riktigt denna säsongen.

Säsong 9:
Fick halvkassa spelare i draften, men jag började bygga om laget och snart hade jag inte en enda svensk. Inside anfall, mångsidigt försvar och erfarenhet la grunden för 22-0 (div. III.7) i grundserien. Jag hade tur i vissa matcher men kände ändå att jag var den som utnyttjade mitt spelarmaterial på absolut bästa sätt. Tyvärr åkte jag ur cupen tidigt, men efter att ha dominerat i slutspelet så blev säsong trots allt lyckad. Laget var väldigt tajta defensivt, och även om inte offensiven var så bra så hade motståndarna enorma problem mot min defensiv. Väldigt löneoptimerat lag, inga stjärnor vilket gav mig väldigt låg lön hela säsongen.

Säsong 10:
Återigen usel draft. Åkte ur femte omgången i cupen mot Masen, vilket var väntat. Ganska lyckat. I serien gick det sisodär, trots en del förstärkningar (framförallt två guards samt bra träning på C och PF) så lyckades vi inte alls nå målet. Vi slutade femma efter 8-14. Målet var minst 11 vinster, vilket borde gett mig en playoffplats. Nu hade jag otur i vissa matcher och gjorde även några felval, men med tanke på att det var första säsongen i tvåan får jag vara nöjd.
Återigen spelade laget enormt bra defensivt och det var bara två lag (seriesegrarna i big och great) som släppte till färre poäng. Sen att jag gjorde minst poäng av alla sexton lag pratar vi mindre om... Återigen hade jag bland de billigaste (om inte lägsta) trupperna i serien och om man enbart ser på det var säsongen en succé.

Säsong 11:
Hoppas på en bra draft, vore första gången. Har ingen svensk, så det vore trevligt för fansen att ha en egen produkt i laget. Även förstärkt mina guards, så att jag kan hota mer från outside. Min bästa spelare kommer att säljas, vilket gör att min offensiv kommer tappa en hel del i slagkraft. Laget kommer alltså bli ännu mer jämnt och jag kommer kunna spela vilken taktik som helst. Förhoppningsvis kommer jag kunna ta igen de poäng jag tappar i ren styrka inside genom att vara oberäknelig, så målet kommer återigen vara playoff.

Vi har bra förutsättningar nu, med en stor arena och några lovande spelare i laget. PG, SG och SF är alla mycket bättre än förra säsongen, och två av tre träningsobjekt har stora förutsättningar att ta upp manteln från föregående TO's. Fortfarande satsar vi mest på en stark defensiv med en hygglig inside attack, samt med potential att attackera outside för att överraska motståndet.

From: sglinkan

This Post:
00
121796.6 in reply to 121796.1
Date: 12/14/2009 08:20:27
Overall Posts Rated:
4141
Hej!

Sglinkan, GM i sverige.

Baserad i Uppsala, yrkesativ inom medicin och hälsovård.

Har varit med i BB, sedan mitten av säsong 2 ungefär, spelat i PRO A nästan hela tiden, var ner i II och vände, men nu är det dax att bege sig dit igen.

Har alltid haft slutspel som säsongsmål, sen kan det ändras allt eftersom...

Brukar lägga upp planering för laget efter vilka TO jag har! Fokuserar på att försöka ge spelarna optimal speltid för träningen.
Fokuserar på utvalda matcher under säsongen för att eventuellt maximera placeringen i tabellen, denna säsong gick det inte riktigt som planerat...

Har ingen riktig favoritspelare i BB, men brukar ha svårt för att göra mej av med mina egenproducerade TOs!

/GM-sglinkan

"Luck har nothing to do with it..."
From: sku88an
This Post:
00
121796.7 in reply to 121796.6
Date: 12/14/2009 13:50:39
Overall Posts Rated:
2929
sku88an - manager för Slamdunkers BK som precis avslutat sin första säsong i PRO A.

Fick mitt lag halvvägs in i säsong 3. Dock var det inte mkt till aktivitet och ingen ordnad träning alls... vi blandade o gav och loggade in ca 1 gång i veckan, aktiviteten ökade sakta men säkert och träningen blev lite effektivare men vi var fortfarande ett väldigt inaktivt lag.


Sen i början av säsong 6 hände ngt som vände upp o ner på min BB-tillvaro, serieforumet i min serie, II.4, började få liv och BB blev genast mycket roligare. Att kunna diskutera med sina motståndare och höra deras tankar om allt möjligt gjorde att mitt intresse för BB ökade tiofalt. Helt plötsligt blev det effektiv träning och planer började dras upp för att bli ett bättre lag, vem kan egentligen motstå att få håna lite seriekollegor efter att ha spelat ut dom? :)

Tack vare en okej SG-träning under de inaktiva säsongerna hade vi en okej grund att bygga ifrån och vi fortsatte att träna våra SG så att vi fick ett outside-spel värt att nämna. I draften efter säs 6 fick vi dessutom ett riktigt stjärnskott i draften, Öhrborn (6758190), som vi valde att ge full PG-träning. Han fick dock säljas efter 2 säs när träningsplanerna lades om.


Säs 7 var vi ett topplag i II:an och slogs för uppflyttning men vi fick ge oss för ett starkt Badbreath Boys, vi hade dock fått vittring på PRO och siktet var inställt uppåt.


Säs 8 var vi inte bara ett topplag, vi var överlägsna och lyckades gå igenom serien med 22-0 som matchfacit och vägen låg öppen mot PRO A. Tyvärr valde BB-gudarna istället att ge oss säsongens första förlust i semifinalen där GBG Air blev för tuffa efter en jämn match (12897464).
Vi bröt ihop och efter en misslyckad draft insåg vi att ett PRO-avancemang skulle bli mkt tufft med bara SBK-spelare så vi köpte in några centrar och började träna inside.


Säsong 9 gick vi återigen igenom serien med 22-0 och denna gången kunde ingenting stoppa oss i slutspelet, till slut var vi i PRO!


Så till denna säsong fick vi återigen inhandla lite spelare för att kunna utmana de tuffa PRO-lagen. Vi gjorde ett helt okej första-år och klarade oss kvar genom kval. Största framgången för säsongen var den semifinal vi spelade i cupen, tyvärr mötte vi dominanten bissy och hade ganska väntat inte en chans.


Framtidsplanerna är ganska enkla, vi fortsätter förbättra våra inside-killar genom träning och köper kanske in ngn guard, men annars ligger vi iaf just nu ungefär på den nivå vi önskar. Sakta men säkert kommer vi förhoppningsvis att närma oss topplagen.


Favoritspelare: Thomas Cederner (3181756)
Egen-draftad PG som fått träning större delen av sin karriär, om än inte så effektiv sådan i alla lägen. Allround och oerhört viktig för oss.

Favoritmotståndare: mosquitoes (26633)
Vi spelade förra veckan vår 50:e match emot varandra.

Favoritmatch: Är inte spelad ännu...

Hatmatch: Ja den nämnde jag i min text, semifinalförlusten säs 8... den sved ordentligt :|

Last edited by sku88an at 12/14/2009 13:59:32

This Post:
00
121796.8 in reply to 121796.7
Date: 03/03/2010 18:26:56
Overall Posts Rated:
55
Hej alla!
Är helt ny här, men älskar basket och det ska bli hyperintressant att få prova sina tvivelaktiga kunskaper om spelet här!
Tips, trix och liknande mottages varmt!
Jonas

This Post:
00
121796.9 in reply to 121796.8
Date: 03/04/2010 01:55:45
Overall Posts Rated:
2828
Tjenare Jonas!
Kul med nya managers.

Tja, du kan ju börja med att hitta något ungt träningsobjekt som verkar lovande, rel hög potential samt minst respektable i nyckel förmågor. Jag gillar inte när någon spelare har atrocious i nån förmåga, även om inte den är viktig.. Finns en hel det trådar i forumen.

Kom ihåg att det är mycket mer effektivt att träna en position åt gången, men vissa förmågor går ej att träna en position tex Jump Shot. Se till att spelarna som du vill träna har 48+ minuter på den positionen som tränas för att få ut max effekt av träningen.

/M

This Post:
00
121796.10 in reply to 121796.1
Date: 03/04/2010 04:22:08
Overall Posts Rated:
00
tjena...de e dags att visa vad man kan ;)

This Post:
00
121796.11 in reply to 121796.9
Date: 03/04/2010 09:33:13
Overall Posts Rated:
55
Tack för tipset! Jag har satt en ung center med hyfsad inside shot på träning.
Hur pass viktigt är det att ha scrimmage-matcher varje vecka? Jag har sökt på forumet men inte hittat några trådar där folk söker scrimmage-motståndare.

Jonas